Nationaal OnderwijsLab AI

Nationaal OnderwijsLab AI

Basisschool De Venen is een lerende organisatie. We investeren ieder jaar in ons vermogen om routinematig en systematisch te ontwikkelen en te innoveren. Doordat teamleden (zowel individueel als samen) leren om hun visie en ambities te ontwikkelen, bij te stellen en te realiseren, kan de organisatie zich aanpassen aan nieuwe ontwikkelingen en omstandigheden.

In juni 2023 is basisschool De Venen (onder 'de vlag' van Stichting Klasse) een bijzondere samenwerking met het Nationaal OnderwijsLab AI  - ook wel NOLAI - aangegaan. Vanuit deze samenwerking zijn we onze eigen Educatieve AI aan het ontwikkelen.

Tijdens dit ontwikkelproces staat ons (technisch lezen) onderwijs centraal en zijn we, gedurende een 
driejarig traject, verbonden met de wetenschap en het bedrijfsleven.

De onderzoeksvraag die centraal staat is: Hoe kan AI-technologie die gebaseerd is op spraaktechnologie bijdragen aan het stimuleren van technisch lezen in groep 4, en tegelijkertijd genuanceerder inzicht bieden in 
die leesontwikkeling?

Het projectdoel: het ontwikkelen van een technisch leesapplicatie die gebruik maakt van 
Automatic Speech Recognition (ASR), waarmee op klank- en woordniveau feedback geboden 
kan worden.

Update november 2024:
* Om het taalmodel zo te trainen dat het kinderstemmen kan herkennen, verzamelen we op De Venen van ruim 130 leerlingen een zogenaamde akoestische dataset;
- de betreffende leerlingen spreken ongeveer 10 minuten losse woorden en korte zinnen in
- de data worden verzameld in de groepen 3/4/5/6

Update december 2024:
* Om het taalmodel zo inclusief mogelijk te maken, verzamelen we ook op andere (Stichting Klasse) scholen - met een andere leerlingpopulatie - akoestische data. 
* Er wordt een proces ingericht om landelijk data te verzamelen. Dit heeft als doel het taalmodel om te laten gaan met de diverse tongvallen en stemgeluiden die kinderen in Nederland hebben.

FAQ
1. Mist mijn kind belangrijke instructie- of verwerkingstijd, wanneer hij/zij meedoet aan de dataverzameling?
Nee, voor het verzamelen van de data wordt per leerjaar, in (wekelijks) overleg met de leerkracht, een planning gemaakt. We zorgen ervoor dat uw kind geen belangrijke instructie- en/of verwerkingstijd in de klas mist.

2. Waarom is het zo belangrijk dat er van veel kinderen stemdata wordt verzameld?
We maken gebruik van een AI-technologie, namelijk: automatische stemherkenning (ASR). Hier geldt: hoe meer data we gebruiken om het taalmodel te trainen, des te beter het verschillende kinderstemmen kan herkennen.

We verzamelen akoestische data van kinderen uit het gehele land, waar thuis Nederlands en eventueel een tweede taal wordt gesproken. Door deze werkwijze trachten we de AI zo divers en inclusief mogelijk te trainen.

Bijlagen
- Projectflyer
- Informatiebrief Nederlands
- Informatiebrief Engels
- Informatiebrief Arabisch
- Informatiebrief Pools
- Website NOLAI - project De Venen/Stichting Klasse
- NOLAI magazine 2024